חיפוש

רכש לשרות השיווק

לעוסקים במתן שרותי רכש לעולמות השיווק יש עבודה מעניינת, אתגרית וכזו שמצריכה יכולות נוספות מעבר למצוינות ברכש.

אנשי השיווק רואים עצמם כאנשים דינמיים, הם "רעיונרים" שעובדים בסביבה משתנה ודינמית ולא "נכנעים" למה שנקרא בלשונם – "המרובעות של הרכש". במהות, לא שונה תפקיד איש רכש השיווק מתפקיד של כל איש רכש אחר בארגון. בהגדרה, תפקידו העיקרי הינו הבאת העסקה המיטבית ביותר לארגון. בדרך כלל, מדובר במחיר מיטבי תוך שמירה על האיכות הנדרשת לגבי המוצר או השירות הנרכש.

אלא שבשונה מרכש תפעול או רכש מערכות מידע או כל רכש אחר, הגמישות הנדרשת כאן הינה גבוהה יותר ויכולת התמרון הנחוצה הינה גבוהה אף היא.

עמיתי המלומדים, אנשי הרכש במקצועות השונים, עשויים שלא להסכים עם הנכתב למעלה ולטעון (לעיתים בצדק) כי הדברים דומים בכל סוגי הרכש ושגם ברכש תפעולי, למשל, נדרשת גמישות רבה. יש כמובן צדק בסוג כזה של אמירות.

השונה בכל זאת, טמון בסוג המיוחד של האנשים העוסקים בשיווק ובניהול השיווק ושאתה (או את) האמור לתת להם שירות, חייב להבין לעומק את עולמם המיוחד ואת תפיסתם וזאת ע"מ להעניק להם שירות נכון שיתאים להם ולחברה, ובכל זאת, יעמוד בסטנדרטים אתיים ומקצועיים של רכש מיומן.

חשוב לדעת שהעניין מסתבך מעט יותר כאשר אנו מתעסקים ברכש בעולמות השיווק בחברות גלובאליות. בחברות אלה, האתגר מורכב עוד יותר. מעבר לצורך בהבנת תפיסת השיווק, יש כאן עניין של הבדלים בין תרבויות ועל איש הרכש להיות בעל ניסיון ספציפי מעמיק ע"מ שיוכל להביא את ה"ערך המוסף" המצופה ממנו.

רוב החברות והארגונים המתקדמים עברו כבר מזמן לרכש ריכוזי וזאת בשונה ממה שהיה נהוג בעבר (רכש מבוזר *). יחד עם זאת, עדיין ישנן מספר לא מבוטל של חברות וארגונים, בהם הרכש לא ריכוזי דיו והשליטה על ניהול הספקים אינו מצוי בשלמותו בידיי הרכש המיומן. במקומות אלו, גדול שבעתיים, הקושי של איש רכש השיווק. לעיתים לא רחוקות, יש מרחק רב בין הרצון והרעיון הקריאטיבי של איש השיווק לבין היכולות / המכונות של הספקים.

לדוגמא, מחלקת השיווק רוצה לייצר פולדר מיוחד ללקוחות ולהוסיף לו כיס שיודבק לחלקו הפנימי של הפולדר. לכיס יוכנס כרטיס אינפורמטיבי או פרסומי. כמובן שאין מכונה בשוק שמסוגלת לעשות זאת אוטומאטית והביצוע האפשרי היחיד הוא ידני. הנושא מועבר לאיש הרכש ונשאלת השאלה האם יש לאיש הרכש SAY בנושא. האם הוא אמור לצאת בבקשה להצעות מחיר ע"פ המפרט שהועבר אליו, או שהוא יכול / רשאי להציע מפרט שונה במקצת שמתאים למכונות קיימות ועשוי להוריד את עלויות הייצור וההפקה במידה ניכרת?

כמובן שאין תשובה חד משמעית לשאלה. הדבר מותנה בכמה גורמים: רמת המיומנות של איש הרכש הרלוונטי, טיב יחסי העבודה בינו לבין מקבלי השירות, ה"הערך המוסף" אותו הביא איש הרכש בעבר למקבלי השירות ועוד ועוד. חשוב לציין ולהדגיש כי במידה ואיש הרכש הינו שותף לתהליכי העבודה בשיווק, יש אפשרות לנצל את הידע שלו וליצור רעיון למוצר שכבר מלכתחילה, עומד ביכולות הייצור של המכונות האוטומאטיות הקיימות בשוק.

דוגמא זו ממחישה את האתגר הייחודי העומד בפני מנהלי רכש השיווק, והוא הבנה עמוקה של האיזון הנכון בין מטרות הרכש ה"קלאסי" כגון חיסכון בעלויות לבין מטרות השיווק שלא נוהגות בהכרח להתחשב ב"אילוצי רכש". כפי שכתבה אתי לוי ב"סדר היום הארגוני", מנהלי רכש בעלי ביצועים גבוהים הנמצאים בצמרת תחומם מתמקדים בשיפור המערכת העסקית ברמה הכלל ארגונית ולא בביצועי רכש בלבד – הדבר נכון בפרט בכל הנוגע למנהלי רכש שיווק.

לסיכום, רכש שיווק הינו רכש מאתגר שדורש מיומנויות רבות ביניהן: יכולת, ידע, ניסיון, יחסי אנוש, הכרת השוק המתפתח ועוד. יחד עם זאת, הוא רכש ייחודי ומעניין שגורם לאיש הרכש להיות מעורה יותר בחברה עצמה, בחזונה ובתוכניות העתידיות שלה. רכש שיווק הינו מפתח מרכזי לפעילות הרכש והשפעת הרכש בארגון ובמידה ורכש זה נעשה בצורה נכונה, הוא יכול לסייע להבאת יחידת הרכש למיקום גבוה יותר בארגון.

הכותב הינו חבר הנהלת ארגון מנהלי הרכש ומתעסק בפועל ברכש שיווק מזה שנים רבות.

· רכש ריכוזי מול רכש מבוזר:

http://bpoweroffice.blogspot.co.il/2013/02/blog-post.html

http://www.betterbuy.co.il/page.asp?cat=5&cat-sub=31


מאת חנן גרובר


0 צפיות

צור קשר

03-6966944

iplma@iplma.org.il

ת.ד. 1184 מיקוד 4911101 פתח תקווה

להצטרפות לדיוור הארגון

  • LinkedIn
  • Facebook

אנחנו כאן לכל שאלה

ארגון מנהלי רכש ולוגיסטיקה בישראל , עמותה ציבורית ומלכ"ר , 1962