חיפוש

המשכיות עיסקית של שרשרת אספקה מאת גליה סובול

ניהול שרשרת אספקה דורש ידע מעמיק של הארגון, היחידות של הארגון ואת הפונקציות שלהן. הצורך הזה כרוך בניהול השינויים שהם חלק בלתי נפרד מהתקופה בה אנחנו חיים ובמציאות שלנו. השינויים יחייבו שיטות, מערכות ויכולות חדשות.

עבור חברות גלובליות שרשרת האספקה יכולה להיות אחד מתחומי הסיכון הקריטיים ביותר. ההוריקנים "הרווי" ו"אירמה" והשפעתם על שרשרת אספקה הם הדוגמא הטרייה ביותר לצורך לבנות תהליך שרשרת אספקה עם היכולת המוטמעת של המשכיות עיסקית. הנהלות חייבות לאמץ גישה פרואקטיבית להבטחת יכולת התאוששות מהירה של שרשרת אספקה.

להשבתה של כל חוליה בתוך השרשרת תהיה השפעה שלילית על התהליך ובסופו של דבר על השורה התחתונה של החברה.

ההתאוששות מן הארוע המשבש את השרשרת חייבת תוכנית פעולה מוטמעת באיסטרטגיה של הארגון, תוכנית מחושבת ומפורטת שמטרתה להשיג המשכיות עיסקית. התוכנית צריכה לכלול:

- הגדרת תפקידים - לקבוע מי אחראי על ביצוע התוכנית

- הגדרת פונקציות קריטיות למשימה

- קביעת עדיפות לפונקציות במקרה של כשל

- הגדרת סיכונים

- לזהות "נשלט" כנגד "בלתי נשלט"

- לתכנן משאבים וטכנולוגיות לצורך ניב

וי וחיזוי של אירועים משבשים ואסונות

- להעריך את העלויות של התאוששות

- לתקשר את התוכנית לארגון

- לתרגל במידת האפשר

- לתאם עם שותפים אסטרטגיים

- לתעד אירועים משבשים

התוכנית תזהה את המשאבים הדרושים על הנתיב הקריטי למתן השירותים. כנדרש, וההנהלה תבטיח את זמינותם של משאבים אלה בזמן. אמצעי מניעה הם קריטיים במקרה חירום כדרך הטובה ביותר להקטין את ההסתברות של אסון ולאפשר פעולות מיידיות כדי למזער את ההשפעה של כל אירוע.

הגורמים המשבשים ביותר בשרשרת אספקה בשנים האחרונות הם השפעות של אסונות מזג אויר קיצוני, פריצת אבטחת נתונים, תנודתיות שערי החליפין, מחלוקות עיסקיות, הפרת זכויות קניין רוחני, בעיות אשראי ועוד. השיבושים ברשת שלא נמנעו או טופלו גורמים נזק כבד לעסקים כולל אובדן הכנסות, פגיעה במוניטין, פגיעה בתזרים מזומנים, פגיעה בשירות לקוחות ואפילו אובדן לקוחות קבועים.

הניסיון המצטבר מוכיח ששיבושים בשרשרת אספקה גורמים נזק כספי ועלולים לגרום נזר משמעותי למוניטין של הארגון. כל ארגון המבוסס על שרשרת אספקה חייב לאמץ גישה ניהולית עם שיטות שהוכחו כיעילות ביותר ותקשורת היא המפתח כדי להבטיח שתוכניות מתאימות מופעלות בטרם פגיעה מורגשת בתוך הארגון. התוכנית תתרום להצלחה העיסקית של החברה וחיונית לשמירה על תחרותיות. השקעה בתוכנית של המשכיות עיסקית חשובה ביותר ותשתלם ביותר כשהאסון יכה.

עקרונות התוכנית שתוארו לעיל אינם מייצגים רשימה מלאה. עם זאת רשימה זו מספקת כמה רעיונות ואולי גם מפת דרכים לניהול המשכיות עיסקית.


39 צפיות

צור קשר

03-6966944

iplma@iplma.org.il

ת.ד. 1184 מיקוד 4911101 פתח תקווה

להצטרפות לדיוור הארגון

  • LinkedIn
  • Facebook

אנחנו כאן לכל שאלה

ארגון מנהלי רכש ולוגיסטיקה בישראל , עמותה ציבורית ומלכ"ר , 1962