יום שישי 06 דצמבר 2019
לוח הפלגות
חיפוש הפלגות כללי
יש לבחור נמל בארץ
יש לבחור נמל בחו"ל
יצוא מהארץ
יבוא לארץ
Facebook

לין: ״יש קריסת מערכות בשירות המזון הארצי״

נשיא איגוד לשכות המסחר ציין הבוקר כי ״השרים וחברי הכנסת הם ממש ענקי הדור כשצריך להטיל גזרות על המגזר העסקי. אבל הם הופכים לחגבים כשצריך לטפל במגזר הציבורי״. הוסיף: ״על סגן שר הבריאות ומנכל משרד הבריאות להסיק מסקנות אישיות. זו חובתם״
26.11.19 / 12:01
עו״ד אוריאל לין. המונופולים מייצרים עלויות גבוהות
צילום: עינת לברון
עו״ד אוריאל לין. המונופולים מייצרים עלויות גבוהות

עו״ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר פתח הבוקר (26.11.19) כנס קמעונאות בתחום המזון ואמר כי יש קריסת מערכות בשירות המזון הארצי במשרד הבריאות.

 

״השבוע חמישה עובדים לשעבר בשירות המזון הארצי במשרד הבריאות, הורשעו במסגרת הסדר טיעון בעבירות של לקיחת שוחד, תיווך בשוחד והפרת אמונים. בנוסף, נגד עוד שני עובדי ציבור במערכת, עדיין מתנהלים הליכים. זה לא עובד ציבור אחד שסרח. אלה הם פעמוני אזעקה של קריסת מערכות. זו קריסה של שירות המזון הארצי. יצירת מדמנה של שחיתות״.

 

עוד הוסיף לין כי ״אסור לצמרת משרד הבריאות לעבור על כך לסדר היום. על סגן שר הבריאות ומנכ״ל משרד הבריאות לקחת אחריות אישית, צרו שינוי ערכים טוטאלי והסיקו מסקנות ברמה האישית, אחרת אין ערך לשירות הציבורי. אסור להרשות את השחתת המגזר הציבורי״.

 

לין התייחס לרפורמת הקורנפלקס ואמר כי חלו שינויים דרמטיים בהשוואה לשנת 2015. 

אמנם במוצרי מזון רגיל נוצר חסכון של 48,000 שקל ליבואן בינוני. תהליך הייבוא קוצר מ-45 יום לפני הרפורמה עד ל-3 ימים לאחר הרפורמה. אבל בכל הקשור לקטגורית המוצרים הרגישים קרה בדיוק ההיפך. 

 

״הליך יבוא מזונות רגישים לישראל בעייתי מאוד. ההגדרה הרבה יותר רחבה מהמקובל בעולם. הדרישות הרגולטוריות שלנו אינן תואמות לדרישות מקצועיות המקובלות מיצרני המזון הבינלאומי. מנתוני משרד הכלכלה עולה כי יש עלויות רגולטוריות נוספות שיצרו תוספת עלות של 55,000 שקל ליבואן בינוני. נרשם, לא תאמינו, גידול של 60 עד 90 ימים בתהליך הייבוא. אם קודם לכן התהליך נמשך בין 35 ל-55 יום, כעת הוא עומד על 115 עד 125 יום. מדובר בכישלון טוטאלי״.

 

לדברי לין, מדברים על העלויות הגבוהות של המוצרים אך אלה הם פני השטח בלבד. ״צריך לבחון את שרשרת העלויות כולה עד אשר המוצר מוצא לצרכן. וכשבוחנים זאת מסתבר, שמי שמייצר את העלויות הגבוהות המועמסות על המוצר הם המונופולים המוחלטים בבעלות המדינה. החל ממסי הנמל, האחסון, זמן ההשהיה הממושך עד לשחרור, החיובים בגין שהיית האוניות בנמלים, ההובלה המקומית ברכבת ישראל, עלויות מס הארנונה, מס השלטים ועוד ועוד. כל שרשרת העלויות הללו מועמסות על גב המגזר העסקי וגורמות להתייקרויות.

 

״השרים וחברי הכנסת הם ממש ענקי הדור כשצריך להטיל גזרות על המגזר העסקי. אבל הם הופכים לחגבים כשצריך לטפל במגזר הציבורי וכשמדובר בצמצום העלויות של המונופולים המוחלטים בבעלות המדינה, המשפיעים ישירות על עלויות המוצרים״. לין סיפק כדוגמה את חוק מענה תוך 6 דקות שחל רק על המגזר העסקי, אך לא על המגזר הציבורי שחי מכספי המסים שלנו.

 

לסיכום ציין לין כי ״אם רוצים להוזיל עלויות, יש לשנות את הגישה מיסודה. במקום לייצר עוד ועוד דרישות המוטלות על המגזר העסקי, לפתח תודעה צרכנית, ידע צרכני להעביר יותר אחריות לצרכן. הצרכן אינו אינפנטיל. הוא אדם בוגר״.