יום שלישי 12 נובמבר 2019
לוח הפלגות
חיפוש הפלגות כללי
יש לבחור נמל בארץ
יש לבחור נמל בחו"ל
יצוא מהארץ
יבוא לארץ
Facebook

פרשת השבוע עו"ד מוני עזורה

חיפשתי מה המכנה המשותף בין פרשת השבוע, פרשת מקץ, ואירועי השבוע, וראיתי כי תמיד מצריים נמצאת שם כמענה המשותף, פעם לטוב ופעם לרע. פרשת השבוע דנה ביוסף שמצליח לפענח את חלומותיו של פרעה נשיא מצריים.
05.01.17 / 09:37
פרשת השבוע עו"ד מוני עזורה
05.01.17
פרשת השבוע עו"ד מוני עזורה

מאורעות השבוע החלו בהצעה שהעלה נשיא מצריים נגד ההתנחלויות בפני מועצת הביטחון ואשר לאחר לחץ מצידו של טראמפ ונתניהו החליט להסיר אותה ואולם זה כבר היה מאוחר וניו זילנד ביחד עם סנגל אימצו אותה להצבעה, והתוצאה היא החלטה הקובעת כי ההתנחלויות הינן בלתי חוקיות.

וחג החנוכה החל ממאבקי מצריים והסלאוקים. יש להבין את הרקע הנכון לגבי אותה תקופה ולא להמציא לנו אגדה כי נלחמנו ביוונים רק בגלל שקשה לשיר כי נלחמנו בסלאוקים. כמו בשיר "הבה נרימה" של לוין קיפניס.
"מכבים אנחנו,
דגלנו רם, נכון,
ביוונים נלחמנו
ולנו הניצחון"

באותה העת שלטו הסלאוקים בארץ והם טענו כי ארץ ישראל שייכת להם. בית תלמי שהיה שושלת מלוכה הלניסטית ששלטה אז על מצרים לא הסכימו לכך וניהלו מלחמות ביניהם. היהודים באותה העת עזרו לאנטיוכוס השלישי, ממלכת הסלאוקים, בכיבוש הארץ מהמצרים והוא מסר כתב זכויות המכיר בתוקפם המשפטי של היהודים לנהוג על פי "חוקי אבות" ובסמכותם של הכהנים והזקנים לנהל את הציבור לפיהם, כפי שנהגו גם קודם. לאחר שהפסיד בקרב מגנסה כנגד הרומאים השתנתה התמונה ואנטיוכוס הרביעי פשוט התהפך לחלוטין ופגע ביהודים, דבר שגרר את מרד החשמונאים.

לסיכום חלק זה, ניתן לומר כי ראש הממשלה נתניהו חלם כי הנשיא הבא של ארצות הברית יהיה מישהו כמו דונלד טראמפ, וחלומו יתגשם עם כניסתו לתפקידו ב-20/1/17, וראינו השבוע את ציטוטו בטוויטר לטובת ישראל, בבחינת נס חנוכה עבורנו. יחד עם זאת, בסופו של כל חלום ישנה מציאות ואפילו לפי חלומו של יוסף, הרי 7 השנים הקרובות יהיו טובות לישראל, ויש לדעת לנצל את זה לאותן 7 שנים רעות שעלולות להגיע לאחר שיסיים טראמפ את נשיאותו, כפי שעשה זאת נכון יוסף במצריים לטובת כולם.

מבחינה משפטית אני בוחר להתמקד בהפטרה של השבוע (לכל פרשת שבוע יש תוספת שקוראים לאחר קריאת הפרשה), והשבוע קוראים את סיפור "משפט שלמה", (ספר מלכים א' פרק ג') ושם נאמר:

"טז אָז תָּבֹאנָה, שְׁתַּיִם נָשִׁים זֹנוֹת--אֶל-הַמֶּלֶךְ; וַתַּעֲמֹדְנָה, לְפָנָיו. יז וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה הָאַחַת, בִּי אֲדֹנִי, אֲנִי וְהָאִשָּׁה הַזֹּאת, יֹשְׁבֹת בְּבַיִת אֶחָד; וָאֵלֵד עִמָּהּ, בַּבָּיִת. יח וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי, לְלִדְתִּי, וַתֵּלֶד, גַּם-הָאִשָּׁה הַזֹּאת; וַאֲנַחְנוּ יַחְדָּו, אֵין-זָר אִתָּנוּ בַּבַּיִת, זוּלָתִי שְׁתַּיִם-אֲנַחְנוּ, בַּבָּיִת. יט וַיָּמָת בֶּן-הָאִשָּׁה הַזֹּאת, לָיְלָה, אֲשֶׁר שָׁכְבָה, עָלָיו. כ וַתָּקָם בְּתוֹךְ הַלַּיְלָה וַתִּקַּח אֶת-בְּנִי מֵאֶצְלִי, וַאֲמָתְךָ יְשֵׁנָה, וַתַּשְׁכִּיבֵהוּ, בְּחֵיקָהּ; וְאֶת-בְּנָהּ הַמֵּת, הִשְׁכִּיבָה בְחֵיקִי. כא וָאָקֻם בַּבֹּקֶר לְהֵינִיק אֶת-בְּנִי, וְהִנֵּה-מֵת; וָאֶתְבּוֹנֵן אֵלָיו בַּבֹּקֶר, וְהִנֵּה לֹא-הָיָה בְנִי אֲשֶׁר יָלָדְתִּי. כב וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה הָאַחֶרֶת לֹא כִי, בְּנִי הַחַי וּבְנֵךְ הַמֵּת, וְזֹאת אֹמֶרֶת לֹא כִי, בְּנֵךְ הַמֵּת וּבְנִי הֶחָי; וַתְּדַבֵּרְנָה, לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ. כג וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ--זֹאת אֹמֶרֶת, זֶה-בְּנִי הַחַי וּבְנֵךְ הַמֵּת; וְזֹאת אֹמֶרֶת לֹא כִי, בְּנֵךְ הַמֵּת וּבְנִי הֶחָי. {פ}
כד וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ, קְחוּ לִי-חָרֶב; וַיָּבִאוּ הַחֶרֶב, לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ. כה וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ, גִּזְרוּ אֶת-הַיֶּלֶד הַחַי לִשְׁנָיִם; וּתְנוּ אֶת-הַחֲצִי לְאַחַת, וְאֶת-הַחֲצִי לְאֶחָת. כו וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה אֲשֶׁר-בְּנָהּ הַחַי אֶל-הַמֶּלֶךְ, כִּי-נִכְמְרוּ רַחֲמֶיהָ עַל-בְּנָהּ, וַתֹּאמֶר בִּי אֲדֹנִי תְּנוּ-לָהּ אֶת-הַיָּלוּד הַחַי, וְהָמֵת אַל-תְּמִיתֻהוּ; וְזֹאת אֹמֶרֶת, גַּם-לִי גַם-לָךְ לֹא יִהְיֶה--גְּזֹרוּ. כז וַיַּעַן הַמֶּלֶךְ וַיֹּאמֶר, תְּנוּ-לָהּ אֶת-הַיָּלוּד הַחַי, וְהָמֵת, לֹא תְמִיתֻהוּ: הִיא, אִמּוֹ."

הרבה שמענו על גדולתו של שלמה המלך ו"משפט שלמה זה" הוא הפסגה מבחינה משפטית. האומנם?

קריאה של המקרה לעיל מוכיחה בעליל כי שלמה המלך לא היה זקוק לחוכמה גדולה כדי להחליט בו. האשה הרעה טענה כי כאשר היא ישנה ניסתה האשה האומללה להחליף בין התינוקות וגם טענה כי בנה של האשה האומללה נפטר מחנק. ברור כי היא משקרת. הכיצד ידעה מהי סיבת המוות (חנק) של הילד שנפטר לטענתה אצל האישה האומללה??? והרי יכולים להיות סיבות אחרות שהביאו למותו (כמו למשל מהכשת נחש)\ והכיצד ידעה על ניסיון החלפת התינוקות?.

האשה הרעה הודתה כי הבן שלה הוא אשר מת, בבחינת פליטת פה, שמגלה את כל האמת: "וָאָקֻם בַּבֹּקֶר לְהֵינִיק אֶת-בְּנִי, וְהִנֵּה-מֵת"

האשה האומללה טענה " לֹא כִי, בְּנִי הַחַי וּבְנֵךְ הַמֵּת" והאשה הרעה טענה " לֹא כִי, בְּנֵךְ הַמֵּת וּבְנִי הֶחָי" כלומר, האשה האומללה ראתה את בנה החי כדבר ראשון, ותוך שהיא בוחרת בחיים לפני המוות ואילו האישה הרעה ידעה לציין את המוות לפני החיים.

האשה האומללה לא ידעה להמציא סיפור כלשהוא כי היא פשוט ישנה וקמה כשבנה הוא חי וזה אשר היה במחשבותיה ואילו האישה הרעה חיפשה אחר סיפור לטובתה אבל בחרה בסיפור לא מוצלח במיוחד.

משכך, קל היה למלך שלמה להכריע ואולם הוא רצה ב"הצגה" ולכן הניף את החרב כחלק מההצגה וזה בהחלט עשה "וואוו".

שבת שלום ושנה אזרחית חדשה מוצלחת