יום רביעי 26 יוני 2019
לוח הפלגות
חיפוש הפלגות כללי
יש לבחור נמל בארץ
יש לבחור נמל בחו"ל
יצוא מהארץ
יבוא לארץ
Facebook

הצד האפל של תפקיד המנכ"ל

אסטרטגיות להתמודדות עם הצד האפל של התפקיד
12.06.19 / 10:27
צילום: יח"צ
12.06.19
צילום: יח"צ

מאת: סיגל שביט, מתוך סטטוס - כתב העת לחשיבה ניהולית ואסטרטגית

לרוב כשאנחנו חושבים על תפקיד המנכ"ל אנחנו רואים לנגד עינינו את היוקרה של התפקיד, "שכר הבכירים", הרכב היוקרתי, הניהול ומרחב ההשפעה הגדול. אבל לצד התפקיד הנוצץ הזה מתקיים לעיתים, צד אפל של לחצים מוגברים אשר משפיעים על יכולות הניהול. מנכ"לים רבים מתמודדים עם חוסר שינה, תחושת שחיקה, התפרצויות כעס, לחץ דם גבוה ובעיות בריאותיות נוספות. מצב זה נובע ממספר אתגרים משמעותיים:

פנטזיית השליטה בארגון – היכולת לנהל את הארגון מכל מקום ובכל זמן דרך אפליקציות שליטה בדשבורד, מגבירים את הצורך האישי של מנכ"לים מסוימים בשליטה במתרחש סביבם. זמינות הנתונים והמידע הרב שנאסף על הביצועים השונים בארגון, מהמצב בקווי היצור ועד לזמן המענה הטלפוני במוקדי השרות, יוצרים עומס מידע רב על המנכ"ל. יש מנכ"לים שמרגישים כי רמת השליטה שלהם בארגון עולה ולעומתם מנכ"לים אחרים חשים שהמידע הרב מציף אותם.

זמינות המנכ"ל –  התרבות של תקשורת בלתי פוסקת במיילים וואטסאפ ואמצעים אחרים, יוצרת ציפייה שהמנכ"ל ייתן מענה מהיר לשאלות שמופנות אליו. יש מנכ"לים שמרגישים שהארגון השתלט להם על החיים. המנכ"ל הזמין מוצא שהגבול בין שעות עבודה לשעות בית או פנאי היטשטש לחלוטין ואין לו רגע מנוחה.

הארגון השקוף -בעבר מה שקרה בארגון נשאר בארגון. היום המצב שונה. בעידן הרשתות החברתיות כל תקלה המתרחשת בארגון "זולגת" החוצה במהירות ועלולה להשפיע על ערך המניה. "המצב השקוף" מקשה על מנכ"לים לפתור את הבעיות בתוך הארגון ודורש מהם דיווחים שלא נדרשו בעבר. הרשתות החברתיות דורשת מהמנכ"ל לקחת גם חלק במשחק החברתי החדש, בו לא כולם חשים בנוח.

בדידות בצריח – בעיות אקוטיות שאינן מוצאות את פתרונן, מגיעות בסיכומו של דבר לשולחנו של המנכ"ל. שינויים בערך המניה, כניסת מתחרה חדש, עזיבת איש מפתח, בעיה ביצור/שרות והלחץ המתמיד לרווחים, הם רק חלק קטן מהנושאים המחייבים מענה והמכלול מוביל לתחושת עומס כבד ולהרגשה שכל הארגון נמצא על כתפי המנכ"ל. 

המהפכה הדיגיטלית– בעולם בו אנו חיים היום קצב השינויים מהיר מאי פעם, מנכ"לים מתמודדים עם מגוון חדש של אתגרים: אוטומציה של תהליכים, דור ה-Y שמגיע עם ציפיות ודרישות המשנות את סביבת העבודה וסביבה עסקית יותר מורכבת ולא ודאית. מנכ"לים רבים מרגישים שהקרקע הניהולית זזה מתחת לרגליהם ושואלים את עצמם בסתר לבם, האם יש להם היכולות והכישורים לנהל ארגון במאה ה-21.

איך מתמודדים עם הצד "האפל" בתפקיד?

התמודדות עם הלחץ הנפשי המתלווה לתפקיד, היא מרכיב הכרחי להצלחה בו. במחקר "סודות הניהול מהעיניים של המנכ"ל", שנערך בקרב 35 מנכ"לים מובילים במשק הישראלי, התברר כי מנכ"לים נוקטים באסטרטגיות שונות לאיזון הלחצים והמתחים:  

יצירת סביבה תומכת – אחד מגורמי הלחץ המרכזיים בתפקיד המנכ"ל הוא תחושת הבדידות. יש מנכ"לים שמתמודדים עם תחושה זו על ידי יצירת שותפות לדרך עם הבעלים או בניית צוות הנהלה שמלווה אותם.

להטעין את המצברים – מנכ"ל נמצא בתפקידו 24 שעות 7 ימים בשבוע ונדרש להעניק לארגון את מלוא תשומת ליבו. אם במדינות אחרות יותר מקובל לכבות את הנייד מחוץ לשעות העבודה, בישראל הדבר פחות מקובל. מנכ"לים רבים נמצאים בתחושה שהם חייבים להיות זמינים כל הזמן. אבל, כמו כל אחד אחר, גם המנכ"ל צריך להתנתק ולהטעין מחדש את המצברים. מנכ"לים שומרי מצוות מציינים שהמנוחה בשבת מסייעת להם לקחת הפסקה מהפעילות לצורך הטענת מצברים.

מדיטציה – בחברות שונות מציעים לעובדים תכניות של מיינדפולנס mindfulness meditation  להורדת רמת הסטרס. לכן חשוב שגם המנכ"לים בחברות אלו יצטרפו לתכנית. התרגול מהווה חוויה מרגיעה, נחשב כמוריד לחץ דם וניתן להשתמש בו כמעט בכל מקום וללא תלות בגורמים חיצוניים.

ספורט –   מנכ"לים רבים נהנים מספורט אתגרי. הרצון לנצח ולכבוש יעדים מתורגם ליעדים ספורטיביים. בנוסף, הספורט מהווה דרך מצוינת להפגת מתחים שנספגו בגוף.

איש סוד/ יועץ חיצוני לארגון – יש מנכ"לים שנעזרים ביועץ או איש סוד מחוץ לארגון שמהווה עבורם כתובת ניטרלית לשיתוף בלחצים. היועץ מאפשר להם להתבונן על הסיטואציה מרחוק, תוך נטרול המעורבות הרגשית.

התמודדות עם תחושת המתח והלחץ שבתפקיד, מאפשרת למנכ"לים ליהנות מהאתגרים, ולחוות את המתחים באופן חיובי שמתורגם לחוסן נפשי. מנכ"לים שמצליחים בכך רואים באתגר גורם מניע. הם מקבלים החלטות אפקטיביות במצבי לחץ, שולטים ברגשותיהם ומניעים מהלכים ארגוניים בהתאם לנדרש.

 


הכותבת סיגל שביט היא פסיכולוגית ארגונית, מומחית לניהול בעולם העבודה החדש

*סיגל שביט, פסיכולוגית ארגונית, מומחית לניהול מנהיגות וחדשנות ארגונית מזה 25 שנה. יועצת למנהלים בכירים במגזר העסקי והציבורי, מרצה ומנחת סדנאות. ממקימות הקהילה "ארגונים ועסקים בעולם החדש". כותבת ספר על ניהול בעולם המשתנה – "סודות הניהול מהעיניים של המנכ"ל" , המבוסס על ראיונות עומק עם 35 מנכ"לים מובילים במשק.

בעבר מנהלת משאבי אנוש ב-NICE ויועצת בכירה בבית ספר לפיתוח מנהיגות של צה"ל. למידע נוסף: www.sigalshavit.co.il

 

מגזין "סטטוס" מופק ע"י: